Dag 15: Plettenbergbaai

24 maart 2018 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Vandaag een mooie rit naar Plettenbergbaai. Van horen zeggen de kustplaats voor de rijke Zuid-Afrikaan. Tot Port Elisabeth is het het struiklandschap zoals de meeste wildparken maar daarna verandert het in een glooiend terrein met veel veeteelt bedrijven. De weg is vandaag prima dus we rijden lekker door. In het Tsitsikamma national park nemen we een afslag naar de kust waar een voetgangers hangbrug is over de monding van Stormsrivier. Eerst een leuke wandeling met veel trappen er naartoe. Erna haakt af wanneer ze ziet hoe ver het nog is maar heeft mooi uitzicht op de brug en dus op ons.

Langs de weg staan regelmatig borden met ‘Verboden bobbejanne te voeren’ in het Afrikaans. We vragen ons af wat dit nu weer zijn tot we enkele grote bavianen op de vluchtstrook zien liggen vlooien.

Tegen vieren arriveren we bij Ocean View in Plettenberg. Een waanzinnig mooi appartement met uitzicht op de oceaan. Nu is het bewolkt maar de beheerster belooft ons morgen mooi weer.

Nov even een algemeen stukje over tanken: Tanken in Zuid-Afrika is ook een avontuur. Met vlaggen wordt je naar binnen geloodst en vervolgens staat bij elke pomp iemand klaar om voor je te tanken. Vol is hier ook echt vol. Tot het echt bijna over de rand loopt proberen ze er nog druppels aan toe te voegen. Daarnaast worden al je ramen gewassen (wat hier geen luxe is). Je moet geen haast hebben want het kan zo 10 minuten duren. Een fooi is vervolgens wel op zijn plaats.

Morgen Plettenberg verkennen en als het weer mee zit naar het strand.

1. Ruud Kuling:
    26 maart 2018
    Ik heb de Bobbejaan even voor jullie opgezocht.
    "Die bobbejaan of Kaapse bobbejaan (Papio ursinus) is, buiten die mens, die grootse primaat wat in Suider-Afrika voorkom. Betreklik skraal gebou, maar mannetjies is stewig oor die skouers; het veral die hondagtige snoet, kenmerkend aan die genus; en het klein maanhare van lang swarterige hare op die nek en skouers. Bobbejane loop handeviervoet, en die skof is dan hoër as die kruis."
    Aldus de Zuid-Afrikaanse wikipedia.