Dag 13: Weer beroofd

22 maart 2018 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Voor je verder leest: alles is goed met ons maar de titel van vandaag is nu wel serieus.

De herfst is begonnen en we zijn over de helft van onze reis. Zeker wat betref kilometers want we hebben er al ruim 3000 opzitten.

Afgelopen nacht geen hoog hek en geen bewakers en er is niets gebeurd. Dus je denkt het valt allemaal wel mee met het gevaar maar de dag is nog jong en gevaarlijk.

Vlak voor de hoofdweg ligt het stadje Mthata waar ik de auto voor de Spar parkeer. Erna en Renata gaan boodschappen doen en ik blijf naast de auto wachten. Het is hier druk en ik ben de enige blanke en duidelijk herkenbaar als toerist met mijn Teva’s aan. Een man met een geel hesje spreekt me aan en zegt dat ik moet betalen om te parkeren en wijst naar rechts. Ik geloof er nog geen fluit van maar hij is erg volhoudend. Ik ga toch maar even kijken en zie alleen 3 pinautomaten. Hier denk ik al dat het niet klopt maar opeens staar iemand keurig in pak naast me die vraagt of het lukt en voor ik het door heb begint naar ik nu weet de truc. Een hoop getik op de automaat, pasje erin en eruit, pincode ingetikt (en afgeschermd) maar er gebeurt niets. Stop uw tweede pas erin zegt de man. Hier haak ik af want dat kan zeker niet kloppen. De man is verdwenen en ik wacht op mijn pas maar die komt niet. Twee blanke Zuid-Afrikanen hebben het van een afstand gezien en zeggen dat het een groep van 6 man was en dit een veel toegepaste truc is.  Direct mijn pas laten blokkeren maar het is ze gelukt 11x te pinnen in 7 minuten.

We snappen nu waarom de meeste rondreizen dit stuk overslaan. Het is geen mooie route. Overal wordt aan de weg gewerkt en de plaatsen waar we doorkomen nodigen niet uit tot stoppen.

Het laatste uur ziet de omgeving er al vriendelijker uit en tegen vieren komen we aan bij een prachtige b&b met uitzicht op de buffelkwekerij en de sinaasappelboomgaard. Afgesloten in Africanos met een geweldige t-bone.

Morgen laatste kans op een ontmoeting met een leeuw maar vooral olifanten in Addo.

1. Leny van Eijk:
    22 maart 2018
    Zo zie je maar weer niemand kan je vertrouwen. Probeer wel evengoed te genieten en wens jullie goede reis.
  2. Angelina Kraaijenoord:
    22 maart 2018
    Ooooh... wat erg...ben je zo op je hoede en dan nog!!
    Nu maar weer verder genieten!!
  3. Ruud Kuling:
    23 maart 2018
    Balen jongens, maar je kunt er nu niets meer aan doen. Op naar de leeuwen dan maar.
  4. Johan en José:
    23 maart 2018
    Gelukkig je pas laten blokkeren jammer dat het iets te laat was hoop dat de geld schade mee valt goede reis verder en genieten .