Dag 15: Fietsen rond Hue

10 januari 2020 - Hue, Vietnam

Vanochtend vroeg hard gelopen maar het blijft lastig met deze luchtvochtigheid. Drijfnat na een uurtje lopen dan heerlijk onder de buitendouche.

Vandaag eens rustig aan want het moet wel vakantie blijven. Ontbijten, zwembad en tegen elven met de fiets erop uit. De dorpjes rondom Hue zijn autoluw en alleen per scooter en fiets te bereiken.  Langs de rivier langzaam omhoog eerst door een betere buurt waar iedereen een vrijstaand huisje heeft en dan over een enorme begraafplaats bovenop de heuvel. Onderweg bij een kraampje kopen we water maar na één slok realiseren we ons dat de doppen al los waren en dus opnieuw gevuld. Als dat maar goed afloopt.

Wanneer je per fiets ergens arriveert ben je een potentiële klant. Overal betaal je voor het bewaken van je fiets, hier niet mits je wat koopt in hun winkeltje. Als vliegen komen ze tevoorschijn wanneer je ergens langsfietst. Sommigen gaan met hun armen wijd midden voor je staan. We ontwijken de eerste drie maar ontkomen niet aan de vierde. Wij kopen een paar blikjes en de fietsen staan veilig in haar stalletje.

We zijn bij het zomerpaleis en de tombe van keizer Tu Duc, een van de negen keizers van de Nguyen dynastie. Hier is het heel mooi en heerlijk rustig.

Terug over een smal paadje door de rijst- en groente velden. Vandaag behalve bij de tombe geen toeristen gezien.

In het dorpje naast onze lodge is vanavond een karaokefeestje. De hele buurt is aanwezig en geniet van de zeer matige zangers, wij in ons huisje ook.

1. Frank:
    11 januari 2020
    Hi buurtjes, ik geniet van de verhalen en de foto's hoor. Hou nog ff vol tot het einde van de vakantie ;-)