Dag 18: Hitte in de Kleine Karoo

27 maart 2018 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

fBij vertrek komen we er achter dat 100 meter achter ons hotel een fantastisch uitkijkpunt over de stad is. Een vrouw geeft zittend op de stoep borstvoeding en verkoopt zelf gemaakte dingetjes. Dit zijn de momenten dat je beseft hoe goed wij het hebben dus kopen wat en geven wat extra’s.

We rijden lang de kust en zijn al snel bij Knysna. Vanaf de rotsen hebben we prachtig uitzicht over de oceaan aan de ene kant en de baai aan de andere kant. We rijden door langs Wilderness en George en gaan dan landinwaarts de bergen weer in. Dit gebied heet de Kleine Karoo en is totaal anders. Grote dorre vlaktes door aan de ene kant de hoge temperaturen en anders door het uitblijven van regen. We zien hier ook de eerste waarschuwingen langs de weg dat men zuinig en verstandig met water moet omgaan. Hier zullen we later deze week wel veel meer van merken want over twee weken is het water in Kaapstad op.

In Oudtshoorn stoppen we even voor een boodschap en weten gelijk weer hoe 38 graden na airco voelt.

Vannacht slapen we in een tent midden in de natuur 5km buiten de stad. 360 graden uitzicht waaronder een meertje waar straks de impala’s komen drinken.

Terwijl wij de hitte trotseren bij het zwembad zie ik dat iemand onze auto staat te wassen. Het blijft een bijzonder land. Ons braai-pakket wordt gebracht en wanneer de zon onder gaat steek ik het vuur aan.

Het is al donker met een half maantje wanneer de impala’s komen. Alleen met de zaklamp zien we de oogjes die het licht weerkaatsen.

Morgen een lange rit naar Stellenbosch met Kaapstad aan de horizon.

1. Leny van Eijk:
    28 maart 2018