Dag 20: Relaxdagje aan het strand

15 januari 2020 - Hoi An, Vietnam

Er volgen twee dagen met niet zo veel spannends te vertellen dus dan maar wat algemene beschouwingen.

We bijven in Hoi An, fietsen wat en gaan naar het strand. Op het strand liggen kleine ronde vissersbootjes. Ze liggen al dagen stil maar vandaag hebben we geluk en komt er een voor ons het strand op. De visser wenkt me en ik help het zware bootje het strand op te tillen. De opbrengst: Een emmertje met kleine visjes en een met gamba’s.

Vlak achter ons zet men een offertafel op met een maaltijd en drankjes. In de vuurkorf gaan papieren offers in vlammen op.

In ons hotel viert men voor het personeel vandaag al een feestje voor de Vietnamese jaarwisseling.

Scooter transport:

Er rijden relatief weinig auto’s in de steden van Vietnam. Van de honderd voertuigen zijn er denk ik 6 auto’s, 4 fietsen en de rest is scooter.

Deze wordt overal voor gebruikt, familievervoer; vader, moeder en 2 kinderen, klein transport, pakketjes, dozen, planten en groot transport. De mooiste die we gezien hebben vervoerden het volgende: Twee kasten, drie tweepersoonsmatrassen, een mandarijnenboom, een koelkast van 2 meter overdwars achterop en een enorme vrachtwagenband om de bestuurder heen. Sommige scooters zijn complete winkels: bloemenwinkel, stoffers en bezems of groente en fruit. Er zijn er ook die rondrijden en iets omroepen door een grote luidspreker. Geen idee waar dat over gaat.

Schoonmaak:

Afval wordt vaak op de grond gegooid maar toch is het geen rommeltje. Iedereen veegt elke dag zijn stoep schoon en veegt de rommel op een hoopje. Dit wordt weer door een straatveger opgehaald met een duwkar en deze karren staan vervolgens weer te wachten op een vuilniswagen.