Dag 21: Relaxdagje aan het strand deel 2

16 januari 2020 - Hoi An, Vietnam

Om half zeven alleen op pad met mijn telelens. Aan de andere kant van de brug is dan de markt voor groente en vlees al in volle gang. Dit is puur genieten, geen toeristen en prachtig om te zien wat er allemaal gebeurt. Het is net of ik er niet ben, niemand spreekt me aan en iedereen krioelt aan alle kanten om me heen. De hele kippen worden dood en geplukt met hun poten in hun nek gepresenteerd. Het vlees wordt niet gekoeld op een stuk karton op de grond ontleed.

De groente en fruit staat in platte manden op de grond en tussen de vele lopers roepen ook de scooters hun bestelling door.

Terug bij het hotel is het kennelijk kokosnootpluktijd. Behendig met een stuk touw om zijn voeten en een kapmes tussen zijn tanden klimt de man in een paar seconden in de hoge boom.

De rest van de dag hebben we op het strand gezeten en de komende dagen in Ho Chi Minh City voorbereid.

Nog even een verhaaltje over het verkeer: In onze ogen is het chaotisch maar dat is het niet. Alles en iedereen toetert maar alleen om te zeggen ‘pas op ik kom eraan’. Bij een drukke kruising was laatst het stoplicht stuk, alles en iedereen rijdt door elkaar maar het verkeer stroomt gewoon door, misschien zelfs beter. Oversteken is een kunst die je snel leert, het wordt nooit rustig dus je moet wel. Gewoon gaan lopen in een constant tempo en iedereen rijdt aan alle kanten om je heen. Niet stoppen of versnellen, dan gaat het mis. Stoplichten hebben geen betekenis van belang en een zebrapad al helemaal niet. Niemand wacht voor verkeer van rechts, iedereen rijdt in een langzaam tempo gewoon de kruising op.

Toch hebben we nog geen aanrijding gezien en is er absoluut geen irritatie in het verkeer. Iedereen ontwijkt of remt voor de ander. Een oud vrouwtje loopt traag de brede drukke weg op en komt probleemloos aan de overkant. Wij vinden het chaos maar het is volledige harmonie.

Morgen weer een reisdag, we vliegen voor de laatste etappe naar Ho Chi Minh City.