Dag 25: Cu Chi tunnels

21 januari 2020 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vandaag een excursie waar wel veel toeristen komen. We worden bij ons hotel opgehaald voor een bezoek aan de Cu Chi tunnels. Dit zijn de tunnels waar de Vietcong soldaten zich verstopten en verplaatsten tijdens de Vietnamoorlog.

We maken eerst een commerciële stop bij een centrum voor gehandicapte mensen. Van eierschalen en schelpen maken ze de prachtigste producten. We kopen een heel mooi dienblad. Ruim een uur later komen we aan bij Cu Chi. Dit is geen vrolijk uitje. Alle bomen zijn hier van na 1975 want het originele oerwoud is door Agent Orange verwoest. We zien ook enorme kraters van de bommen die door de B52 bommenwerpers zijn losgelaten. De originele tunnels zijn zo nauw dat we hier echt niet door passen. Een paar stukken zijn 40% hoger gemaakt zodat de huidige Vietnamezen en wij er nu ook door kunnen. Ik pas er zelf alleen op handen en voeten doorheen en na 40 kan ik er gelukkig uit. Wat een benauwend gevoel. Bloedheet en bijna geen zuurstof. Hier verbleef men uren en soms dagen, heel indrukwekkend.

Terug voor het hotel zien we het eerste ongelukje. Een zwaar beladen scooter in omgevallen en meteen stoppen anderen om de man te helpen de dozen van de weg te halen. Heerlijk relaxen op het dak en vervolgens komen we terecht bij een japans restaurant. We moeten zelf ons vlees grillen op een ingebouwde bbq. Maar een lap vlees met stokjes eten is niet eenvoudig. Na enige uitleg hebben we het door. Braadt het vlees en met de schaar knip je het in stukjes. Buiten koelt het af naar 28 graden, binnen is het door de kooltjes bloedheet.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl