Dag 9: Cruise in Halong Bay

4 januari 2020 - Ha Long Bay, Vietnam

Tien minuten voor de afgesproken tijd stapt een meisje van haar scooter en zoekt ons in de lobby. Ze belt de bus dat we klaar staan en pas dan rijdt hij de smalle straatjes in. Denk maar niet dat je zelf je tas naar de bus mag dragen. We gaan langs nog enkele hotels en dan op weg.  Het regent in Hanoi, wij rijden eruit.

Na een commercial break bij een parelkwekerij komen we aan in Halong Bay. De zon doet zijn best maar komt nog niet echt door. Op de kade wordt de vieze was van de vorige cruise gesorteerd en geteld. Per speedboot gaan we naar ons schip en worden door het voltallige loveboat team ontvangen. De hutten worden verdeeld en daarna een heerlijke lunch. We varen naar het eiland Cát Bàh voor een fietstochtje naar het dorpje Viet Hai. Hier hebben we een wijnproeverij van verschillende lokale rijstwijnen. De Azaliawijn durf ik wel aan, de snakewine sla ik even over. Een cobra die al een jaar dood ronddobbert lijkt me niet zo fris. Terug aan boord even een duik in de Zuid Chinese Zee en daarna een vijf gangen diner.

Halong Bay is bekend om zijn ruim 1900 eilandjes die vaak recht uit zee oprijzen. Onze maatschappij claimt een route buiten de drukke toeristen gebieden te varen maar wanneer we afmeren voor de nacht tel ik nog zo’n 20 schepen om ons heen.

Heerlijk rustig is het hier na de vijf miljoen scooters van Hanoi.

1. Ruud Kuling:
    5 januari 2020
    Ik denk dat ik dezelfde keuze van wijn had gemaakt. Het ziet er wel spectaculair uit, een slang in de wijn. Proost 🐍.