Dag 8: Terug in Zuid-Afrika

17 maart 2018 - St Lucia, Kwazulu Natal, Zuid-Afrika

Nog steeds zwaar bewolkt maar wel droog. We gaan maar vroeg op pad in de hoop dat het aan de kust wel mooi weer is. Na de bergen van gisteren rijden we nu door een glooiend landschap. We stoppen even in de stad Manzini waar de dames wat fruit op de markt kopen. Ook hier weer heel vriendelijke mensen en veel fruit voor weinig.

Het is nog honderd kilometer tot de grens en waar de rest van Swaziland er welvarend uit ziet wordt het hier steeds armer. Kleine boerenhuisjes zonder stroom en zonder glas in de ramen. De kindertjes spelen toch blij tussen de huisjes.

De grens is weer als gisteren, verre van efficiënt. Het zal je baan maar zijn om de hele dag alleen maar een stempel onder een formulier te zetten.

We rijden al snel op de N2 welke helemaal doorloopt tot Kaapstad. Dit is een tweebaansweg waar we honderd mogen rijden dus we schieten lekker op. Langs de weg staan mensen van alles te verkopen; houtsnijwerk,wat ik ze in de berm zie maken, en flesjes waarvan ik denk dat het zelfgestookte drank is.

Om half drie komen we aan in St. Lucia en deze Lodge is weer geweldig. Een prachtig houten gebouw met vanaf het terras zich op de oceaan en onder ons nijlpaarden rond kunnen scharrelen.

We rijden naar een parkeerplaats vlak bij de oceaan. Via een boardwalk, waardoor we veilig zijn voor nijlpaarden en krokodillen lopen we naar heg strand. De oceaan is door de wind vrij wild dus we kunnen er niet in. Dat kon toch al niet vanwege het gevaar voor haaien.

Morgen naar het park iSimangaliso en de zwembroek mee want hier is een strand met een haaiennet.

1. Frank:
    18 maart 2018
    Wat een mooie reis buurtjes. De Westkaap waar jullie de komende week naar toe sturen is prachtig, maar ik zie jaloersmakende foto's van de oostkant van ZA. Misschien ga ik nog eens terug ;-). Geniet, maar niet met mate.