Dag 12: Het andere Zuid-Afrika

21 maart 2018 - Port St Johns, Zuid-Afrika

Om half zeven al op het strand. Heerlijk. Helemaal niemand en nu al lekker. Zwemmen is er niet bij vanwege de enorme golven (en mogelijk haaien). Erna slaapt nog maar komt er na een uurtje bij.

Om tien uur weer op pad voor een rit van vier uur. Geen snelweg vandaag maar een slingerweg door de bergen. Zo hoog kennelijk dat we een uur lang in de wolken rijden.

Halverwege rijden we door het plaatsje Flagstaff. Op een kruising van twee wegen is dit kennelijk de plek voor alle handel en openbaar vervoer voor de wijde omgeving. Totale chaos op de weg met meer dan honderd busjes naar alle bestemmingen tot zelfs aan Durban. Langs de weg is van alles te koop waaronder vele nog levende kippen.

Wanneer we aankomen in Port St. John is de verrassing groot. Geen haven maar een dorp met veel armoede en krotten. Ook het geboekte hotel is waardeloos. Zwaar verwaarloosd, onvriendelijk personeel en zoals Erna zegt: In the middle of noway.

We besluiten morgen voor het ontbijt te vertrekken want morgen is echt een lange rit en onze verwachting voor het ontbijt zijn zeer laag.

We kijken uit over de oceaan. Er komt een grote bruine rivier precies hier uit in de oceaan waardoor de hoge golven allemaal vies bruin zijn.

We vinden precies één restaurant dat er netjes uit ziet. Op tijd aan tafel zodat we niet in het donker terug hoeven te rijden.

Hier is verder niets te doen dus met de kippen op stok en morgen weer verder naar Addo.

1. GJ:
    21 maart 2018
    Meestal zie het mee, soms .....
  2. Peter philippo:
    22 maart 2018
    Wat een mooie reisverslagen en prachtige foto's. Veel plezier
  3. Ruud Kuling:
    22 maart 2018
    Waanzinnig jongens, een privéstrand. Wat zullen jullie genieten.