Dag 22: Renata is jarig

9 december 2016 - Phi Phi Islands, Thailand

Het vele niets doen valt ons zwaar vandaar maar een ochtendwandelingetje naar Viewpoint. Via de enige weg de bordjes volgend lopen we berg op en af. Onderweg ontmoeten we een Portugees stel dat ons de weg vraagt. Gezamenlijk lopen we de rest van de route. Toen we vertrokken was het bewolkt, inmiddels weer strak blauw en lekker warm. Veel verder dan gedacht komen we bij Viewpoint. Zoals de naam al doet vermoeden geeft dit een prachtig uitzicht over het eiland. Het is te warm om helemaal terug te lopen dus dalen we aan de andere kant af en komen zo in het enige dorpje van het eiland uit. Smalle straatjes, smoezelige eettentjes en veel bars. Dit lijkt in niets op het Thailand dat wij hebben gezien. We nemen afscheid van onze wandelvrienden en zigzaggen naar de pier. Hier nemen we een taxiboot terug naar ons resort en koelen bij onze airco even af.
Gisteren heb ik voor Renata haar verjaardag een boottocht naar het onbewoonde eiland Phi Phi Leh geregeld.  Dit eiland heeft mooie baaien om te zwemmen en te snorkelen en het beroemde strand uit de film 'The Beach' bevind zich hier. We zijn duidelijk niet alleen want in de baaien liggen soms wel tientallen bootjes. De zee is vrij wild maar in de baai is de zee rustig en duiken en springen we vanaf de boot. We zien tijdens het snorkelen prachtige vissen over de bodem rondzwemmen. Onderweg naar Maya Bay steekt de wind wat op en schud de boot alle kanten op. Maya Bay is prachtig. Kraakhelder water en wit zand als poedersuiker. Jammer van de tientallen boten de vijfhonderd andere toeristen op het strand. We blijven hier wat langer zodat we op de terugweg op volle zee kunnen genieten van de zonsondergang. De zee is nog wilder en langzaam varend probeert de schipper tussen de hoge golven de boot veilig richting ons hotel te varen. Van de zonsondergang komt niets terecht, wederom precies wolken voor de zon. Veilig stappen we weer aan wal.
Morgen maar weer een dag strand.