Dag 12: Tam Coc en Hang Mua

7 januari 2020 - Tam Coc, Vietnam

We hebben weer een paar fantastisch scooter momentjes gezien. De scooter is hét vervoers- en transportmiddel van Vietnam: een volledige bloemenwinkel van 1,5x1,5 meter, twee bossen dode kippen, aan elke kant één en vanmiddag twee complete kasten achterop.

Vandaag fietsen we naar Tam Coc. Een mooie route langs de rivier en de onderwaterstaande rijstvelden. Het is in het noorden te koud voor meerdere oogsten per jaar dus helaas geen sprietje rijst.

We belanden in het oude dorp op de markt en onderhandelen over de prijs can mandarijnen. Op een hoekje zitten wat eenden bibberend te wachten op hun lot. Hun broers en zusters worden in hun zicht al geplukt.

We maken weer een boottochtje op de rivier. Onze roeister roeit behendig met haar voeten. Ook hier helaas nu geen rijstvelden. Een oude vrouw doet de was in het water. Op het verste punt worden we belaagd door verkoopsters per boot. We kopen een blikje en een maand te vroeg geplukte mango om maar van ze af te komen.

Lunchen in de bananenbar en dan op pad naar Hang Mua voor een lange klim naar boven.

Na 530 ongelijke treden en een liter zweet zijn we boven. De trap slingert door de berg van de voet naar de top waar een draak van 30 meter can het uitzicht geniet. Het uitzicht is naar beide zijden prachtig maar een foto van de draak gaat door de drukte niet lukken.

De fietsen hebben geen licht en de meeste wegen ook niet dus we moeten op tijd weer terug en zijn net voor het donker terug bij de homestay.