Dag 24: Mekong delta

19 januari 2020 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vandaag gaan we op excursie naar de Mekong delta.

Dit is een non-touristic tour en de gids belooft dat we geen andere toeristen zullen tegenkomen en dat blijkt ook te kloppen.

Miljoenen Vietnamezen gaan met  Tet naar huis en verlaten de stad dus het verkeer is nu helemaal een chaos. Na anderhalf uur file rijden komen we bij de eerste stop. Een kleine locale tentoonstelling van oorlogstuig gebruikt door beide partijen in de Vietnamoorlog.

De tweede stop bij een orchideeënkweker is niet zo boeiend. Veel planten, weinig bloemen. Inmiddels op smalle paadjes beland worden we over een smal riviertje naar een brede rivier geroeid en hier stappen we over voor een tochtje op een motorboot.

Na de lunch, het is inmiddels bloedheet, pakken we de fiets voor een tocht over het platte land.

Hier staat de rijst wel reeds in bloei maar meer en meer velden worden gebruikt om de pitaya of drakenfruit te kweken. Dit is veel minder werk en levert ook meer op. Op de akkers zien we overal graven. Je mag op je eigen land begraven worden.

Onderweg stoppen we kort bij een Cao Dai tempel. Cao Dai is een mengeling van diverse geloven, er zijn geen beelden of goden, alleen een alziend oog.

In de zengende hitte zien we watermeloenen groeien en hoe de bewoners vis, worstjes en kikkers in de zon laat drogen voor latere consumptie.

Tot slot maken we een korte stop bij een matrassenmaker. Niet de luxe matrassen die wij kennen maar de rieten matjes die wij voor op het strand gebruiken. Deze 3mm dikke matras wordt hier nog altijd gebruikt. De lange grasstengels die hiervoor worden gebruikt liggen langs de weg te drogen.

De rest van de avond koelen we af bij het zwembad.

1. Jack:
    20 januari 2020
    Ron kun je voor mij en je schoonzoon zo’n Honda meenemen. Helemaal leuk. Top hoe jullie je reis beschrijven en met foto’s compleet maken. Top.