Dag 8: Hanoi de laatste dag

3 januari 2020 - Hanoi, Vietnam

Ron is om 6:15 uur gaan rennen om het Hoan Kiém meer. Na een uur kwam hij terug en vertelde dat er in het park rondom het meer al mensen aan het dansen, badmintonnen, Tai Chi, optrekken aan boom of stevig aan het wandelen waren.

Vrijwel elke keer als we in de lift staan met een andere reiziger wordt er gevraagd “Where do you come from“. Gisteren opweg naar de markt werd ik aangetikt en vroeg een Canadees echtpaar waar we vandaan kwamen. Er ontstond een spontaan gesprek. Zij waren al een maand onderweg en waren al in Indonesië geweest. In Nederland zijn ze in Sneek, Utrecht en Haarlem geweest.

Per taxi zijn we naar het mausoleum van Ho Chi Minh gereden. Hij is denk ik zelf in onderhoud want alleen het park is toegankelijk. Hier staat het presidentieel paleis en de bescheiden woning van HCM.

Onderweg naar de Hao Lo gevangenis passeerden we een verf-, ballen en sleutelstraat. De Hao Lo (‘Hanoi Hilton’) gevangenis had een indrukwekkende expositie.  Een eenvoudige tempel bezocht waar we niet helemaal de rust ervaarden zoals we dat in Bangkok hadden.

We hebben natuurlijk ook de dames die de kleine deegballetjes met suiker proberen te verkopen. De dames zijn erg vasthoudend en als je de een bent gepasseerd loop je direct weer tegen de volgende aan. Dit doen ook de heren die je proberen te verleiden een uur met hun riksja op pad te gaan.

We hebben de scootertjes, Hop-on Hop-off bus, auto’s, fietsen besproken maar nog niet de kinderwagens . Die zien we namelijk niet. Peuters en babies worden op de arm meegenomen. Je ziet altijd wel een vader met een slapend kind op de arm. Trouwens de scooter is ook gewoon een slaapplek: gewoon op de stoep parkeren en even een dutje doen. Plassen? Gewoon even in een hoek of bij een boom. Afval kwijt? Gewoon op de grond. Kip geplukt? Gewoon in een schaal op straat zetten.

Aan het einde van de middag bezoeken we het waterpoppen theater, dit was zeer de moeite waard.
Het is vrijdagavond dus er is een avondmarkt vlak bij ons hotel. Veel lokale hapjes waar we ons niet aan wagen en eindeloos met immitatiespul. Voor €2,50 heeft Renata een Ray Ban te pakken.

Koffers weer inpakken want morgen gaan  we op cruise en weg uit de herrie

1. Angelina Kraaijenoord:
    3 januari 2020
    Mooie ervaringen en foto's weer! Na al dat slenteren en absorberen van zoveel wat er om je heen gebeurd zullen jullie wel lekker uitrusten met de cruise!